Fontys Minor AI For Society

De leden van het lectoraat Recht & Digitale Technologie van de Juridische Hogeschool Avans&Fontys doen niet alleen onderzoek op het snijvlak van het recht en digitale technologie. Ze leveren ook een bijdrage aan het onderwijs. Zo zijn twee leden, Mara Paun en Vivian Dank, Legal Consultants bij de minor AI for Society van Fontys in Eindhoven.

Minor

De minor AI for Society is een interdisciplinaire minor waar studenten van allerlei opleidingen aan de slag gaan met kunstmatige intelligentie (ook wel artificiële intelligentie of AI genoemd). Deze minor bereidt studenten voor op een toekomst met AI, waarin ze niet alleen de AI-taal leren spreken, maar deze ook kunnen toepassen in het eigen vakgebied. Daarnaast leren ze om samen met mensen van andere disciplines mogelijkheden te zien voor innovaties met toegevoegde waarde voor de samenleving. Ze moeten dus vanuit allerlei expertises naar AI kijken.

Studenten werken, naast een individuele challenge, samen aan groepsprojecten van echte opdrachtgevers met maatschappelijke impact. Dat zijn zeer verschillende opdrachten. Zo zijn er groepen bezig met AI om het leven van beginnend dementerenden gemakkelijker te maken, om zorgdata te delen tussen verschillende hulpverleners, om nepnieuws te bestrijden, of om mensen beter te leren skateboarden. Ze worden daarin begeleid door semestercoaches die voornamelijk ingaan op het proces en door consultants die vanuit hun eigen expertise studenten begeleiden bij de inhoud, bijv. op het gebied van machine learning of psychologie.

Belang Legal Consultants

Bij het ontwikkelen van AI-projecten is het van groot belang om de juridische aspecten niet over het hoofd te zien. AI kan namelijk gevolgen hebben voor onder andere de privacy van de gebruikers, intellectueel eigendom en aansprakelijkheid van bijvoorbeeld de ontwikkelaars. Danny Bloks, coördinator van de minor, geeft aan dat de innovatie rondom AI de laatste jaren in een stroomversnelling is geraakt, en de impact op onze wereld en op de mensen alsmaar groter en complexer wordt. “Daarom is het reuze belangrijk om AI-toepassingen te toetsen aan juridische maatstaven en na te denken over waar wetgeving rondom AI zich naar toe beweegt (bijv. de EU AI Act).”

Door de samenwerking tussen het lectoraat Recht en Digitale Technologie en de minor AI for Society worden studenten bewust gemaakt van deze juridische aspecten. De studenten hebben geen juridische opleiding gedaan, maar moeten nu wel ineens rekening houden met de juridische aspecten bij het maken van hun groepsopdrachten. Dat is best even wennen. Mara en Vivian begeleiden de studenten daarbij. Die begeleiding bestaat uit het geven van feedback en stellen van vragen om studenten aan het denken te zetten. Soms is het voldoende dat studenten net even wat beter op de privacy van de gebruiker letten of zichzelf wat beter indekken tegen aansprakelijkheid, maar er moest ook een groep op gewezen worden dat ze de wet zouden gaan overtreden bij het trainen van hun AI.

Danny: “Ik merk dat onze studenten regelmatig de ogen geopend wordt door onze Legal Consultants, wat helpt dat hun projecten een stuk realistischer en bruikbaarder worden."

Ervaringen

Cas, student cybersecurity, en Pieter, student elektrotechniek, vinden het fijn dat ze hulp konden krijgen bij het uitzoeken van de juridische aspecten en het invullen van de open normen uit de wet.

Aron, IT-student, was altijd al geïnteresseerd in het recht. Hij vindt het fijn dat hij nu hulp kon krijgen om zijn project juridisch en ethisch verantwoord uit te voeren. Hij neemt dit ook mee voor de toekomst: “In future endeavours I will prioritize legal compliance, respect copyright, and protect data privacy, before implementing the means of acquiring data in the respective project.”

Een groep studenten kwam tot een verrassend inzicht: “We zijn ervan geschrokken dat we de wet overtraden. We dachten er in eerste instantie te makkelijk over. Het was goed om daar toch nog een keer diep in te duiken en dat uit te zoeken. Zo hebben we geleerd dat we sommige dingen wel mogen doen voor een schoolopdracht, maar dat dat niet zomaar gebruikt mag worden door het bedrijf aan wie we het opleveren.”

De samenwerking werkt twee kanten op. Zo leren Mara en Vivian weer van de studenten over de mogelijkheden van AI en kunnen dat meenemen in het onderwijs aan de Juridische Hogeschool.

We kijken terug op een geslaagde samenwerking en zetten deze volgend studiejaar voort!

Wil je als opleiding ook samenwerken met het lectoraat Recht en Digitale Technologie, neem dan vooral contact met ons op.

Mara Paul en Vivian Dank