Een robot is geen superverspreider

In opdracht van het lectoraat Interaction Design van Fontys Hogeschool ICT en het lectoraat Recht & Digitale Technologie van de Juridische Hogeschool heeft afstudeerder Noor Stabel van september 2020 tot en met januari 2021 juridisch onderzoek verricht ten behoeve van het onderzoeksproject 'Een Robot is Geen Superverspreider', hierna: ‘RIGS’.

Binnen het onderzoeksproject RIGS wordt door studenten van de opleidingen Mechantronica en ICT van Fontys een robot ontwikkeld ten behoeve van horecaondernemingen, die kan worden ingezet om eten en drinken te brengen naar de gasten. Op die manier kan de 1,5-meterregel, die als gevolg van het Coronavirus op dit moment in de samenleving geldt, zo goed mogelijk in acht genomen worden in horecagelegenheden en wordt het risico op verspreiding van het Coronavirus verkleind.

Noor heeft in haar onderzoek gekeken naar de aansprakelijkheid van de producent van de horecarobot: op welke wijze kan het ontwerp van de horecarobot zodanig worden aangepast, dat het aansprakelijkheidsrisico van de producent van de robot zo veel mogelijk wordt voorkomen, en in hoeverre is het voor de producent mogelijk om zijn aansprakelijkheid te beperken of uit te sluiten door middel van een exoneratieclausule of disclaimer?

Uit het onderzoek is gebleken dat niet alle risico’s met behulp van het ontwerp van de horecarobot kunnen worden weggenomen. Voor de resterende risico’s zal gewaarschuwd moeten worden c.q. zullen instructies moeten worden gegeven rondom het gebruik van de horecarobot. Hiervoor heeft Noor een disclaimer opgesteld, waarin aan de hand van afbeeldingen en toelichtingen daarop instructies worden gegeven aan de bezoekers van een horecaonderneming. Deze instructies kunnen bijvoorbeeld in stickervorm op de tafels van de horecaonderneming worden geplakt en kunnen op de website van de horecaonderneming en/of producent worden geplaatst. Door gebruik te maken van de disclaimer zal de horecarobot minder snel worden aangemerkt als een gebrekkig product en bij niet-naleving van de instructies door bezoekers van de horecaonderneming zal er eerder een geslaagd beroep kunnen worden gedaan op de eigen schuld van de bezoeker, wanneer hij of zij schade oploopt als gevolg van de horecarobot.

Heeft u na het lezen van deze bijdrage een vraag of bent u zelf een nieuw product aan het ontwikkelen waarbij gebruik wordt gemaakt van digitale technologie en heeft u in het verlengde daarvan vragen over de aansprakelijkheidsaspecten hiervan, laat het ons weten door een e-mail te sturen naar n.lavrijssen@fontys.nl.